יום שישי, 12 בספטמבר 2014

איך להצליח לישון מספיק אחרי הלידה

תינוק חדש זה ברכה. תינוק חדש זה אור בבית! (כי לא הולכים לישון :) ). 
גם אם זה התינוק הראשון, השני או העשירי שלך, לתינוקות שרק נולדו יש משהו משותף... היכולת ליצור חוסר שינה אצל ההורים שלהם.

אחרי שלי נולדו שלושה ילדים, החלטתי לשתף את השיעורים הקשים שלמדתי בנושא השינה כדי לעזור להורים אחרים.

טיפים לשינה להורים כשהתינוק עדיין בבית החולים
למרות שלהורים רבים זה נראה הדבר הנכון לישון עם התינוק בחדר אחרי הלידה, אני מאמינה שזה לא הדבר האידאלי. משום מה, הורים חושבים, וגם אני הייתי ביניהם, שחשוב לישון עם התינוק שרק נולד כבר בלילה הראשון כדי לחזק את הקשר. יש כאלה שפשוט דואגים וחרדים ולכן מעדיפים שהתינוק יהיה לידם. עם התינוק הראשון שלי ישנתי באותו חדר מהלילה הראשון משתי הסיבות האלה. ליתר דיוק, לא ישנתי בכלל. הייתי לחוצה כל הלילה שהבן שלי לא יבכה ואני חלילה לא אשמע, שלא עצמתי עין. כל ציוץ שהוא השמיע קפצתי אליו מייד. כל כמה דקות קמתי אליו לבדוק שהוא נושם.
אחרי הלידה הדבר שהכי הייתי זקוקה לו זה שינה ומנוחה ואני ויתרתי עליו. ההמלצה שלי לאמהות חדשות: אחרי הלידה הישארו כמה שיותר במיטה שלכן ותנו לאחיות בחדר התינוקות לטפל בתינוק שלכן. השתדלו לישון כמה שמאפשרים לכן בחדר שלכן במחלקת היולדות. אתן זקוקות לשעות השינה האלה בשביל הימים והלילות ללא השינה הבאים שיבואו אחרי שתחזרו הביתה.
איך להרוויח יותר זמן שינה לאחר שהתינוק החדש מגיע הביתה מבית החולים

גם כאן למדתי את הלקח בדרך הקשה. בגלל שהינקתי חשבתי שזאת האחריות הבלעדית שלי לקום לתינוק באמצע הלילה.
חשבתי שאם אני גם ככה כבר ערה, למה להעיר גם את בעלי? מסתבר שלא כל זוגות ההורים חושבים כמוני ויש כאלה שיודעים לחלק ביניהם את התפקידים. למשל האבא מחליף לתינוק את החיתולים והאמא מאכילה אותו. זה אגב יוצר מצב שבו שני ההורים הופכים להיות מחוסרי שינה.

כשאנחנו חזרנו הביתה עם התינוק השלישי (כן, לקח לנו 3 נסיונות עד שהבנו איך עושים את זה נכון) היתה לנו תכנית. יצרנו לנו "חור" של 12 שעות שבהן אני ישנה בתורי 6 שעות והוא בתורו ישן 6 שעות. נשמע בלתי אפשרי? אז הנה איך שזה עבד: בגלל שאני הינקתי לא יכולתי לישון ברצף 6 שעות, לכן ישנתי משמונה בלילה עד אחת עשרה. אחר כך בעלי ישן מ 23:00 עד 5:00. הוא קם לעזור לילדים האחרים להתארגן וללכת לעבודה בעצמו ואני בינתיים ישנתי מ-5:00 עד 8:00. הייתי מופתעת עד כמה התכנית הזאת עבדה ועזרה לי לתפקד במהלך היום. 6 שעות שינה הן דבר עצום בשביל אמא לתינוק! בדרך הזאת ישנתי הרבה יותר במהלך היממה מאשר הצלחתי לישון אחרי שחזרתי עם שני הילדים הראשונים שלי הביתה לאחר הלידה. זה עשה אותי גם הרבה יותר יעילה. בלילה כשאני הייתי ערה והתינוק ישן, ניצלתי את הזמן לקפל כביסה, להכין אוכל ואפילו לראות סדרות שאני אוהבת בטלויזיה.
             
איך להצליח לישון יותר כשהתינוק החדש כבר ישן זמן רב יותר

אחרי שהתינוק שלנו התחיל לישון קצת יותר במהלך הלילה, וכבר לא היה צורך שאני אשאר ערה מ 23:00 עד 5:00, כדי לישון יותר השיטה שלי היתה לשים מיטה קטנה ליד המיטה בחדר שלו. בעלי התנגד לרעיון שאני אשן שם, אבל לי זה היה נראה הדבר שיקל עלי ויעזור לי לתפוס שינה אחרי שאני קמה אליו בלילה.
עם שני התינוקות הראשונים הרגשתי שזאת האחריות רק שלי לקום אליהם במהלך הלילה. אני יודעת שזה לא ככה אצל הרבה אמהות, אבל אני משום מה תמיד הרגשתי שאני זאת שצריכה לקום כדי לא להפריע לבעלי לישון. בגלל שהוא היה צריך לקום למחרת לעבודה, חשבתי שאני צריכה לעשות הכל כדי לא להפריע לשינה שלו בלילה.
החלטתי שהפעם אעשה את זה אחרת. מרגע שהבן שלי ישן יותר במשך הלילה בעריסה בתוך החדר שלו, שמתי מיטה קטנה לידו והלכתי לישון יחד איתו. אני לא מאמינה בשינה משותפת של תינוקות עם הורים, כך שגם נהניתי מהשינה בקרבתו וגם לא סיכנתי אותו.
היה לו גם מוניטור במיטה שהשמיע אזעקה אם הוא לא נשם במשך 20 שניות. בדרך זו יכולתי לישון רגועה, בלי לפחד לעשות רעש ולהעיר את בעלי, וגם עם הרגשה בטוחה שברגע שהתינוק שלי יצטרך אותי, אני מייד אתייצב בשבילו.
כך התינוק שלי היה השותף לחדר שלי במשך חודשיים, עד שהוא התחיל לישון 5-6 שעות רצופות בלילה ואני חזרתי למיטה של בעלי ושלי.

אני חייבת לציין שהתינוק הזה היה בעל הרגלי השינה הכי טובים מבין שאר הילדים שלנו!זה עבד כל כך טוב עבור המשפחה שלי שהחלטתי לשתף עוד הורים בתקווה שהם גם ינסו את הדרך הזאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה