יום רביעי, 10 בספטמבר 2014

אמא מחליפה: המזרחים נגד הרוסים

 אתמול ראיתי את הפרק בסדרה אמא מחליפה שבו התחלפו ביניהן האמא סילבי מבית מזרחי בראשון לציון והאמא נטלי בוסלוביץ׳ מחולון. 
הפרק לדעתי המחיש בצורה מאד חריפה את הפערים הגדולים בין התרבות של יוצאי רוסיה לזו של עדות המזרח ואת ההתנשאות והגזענות של הישראלים הותיקים כלפי העולים החדשים והאמת שכישראלית ותיקה הוא זעזע אותי מאד ואת הצפייה סיימתי המומה עם דמעות בעיניים.
אני מאד מקווה שנטלי ובני משפחתה נתקלים ביום יום גם בישראלים שונים. 
סילביה מזועזעת ממה שקורה בביתה של נטלי. מזה שאין חדר פרטי לבן של אחותה של נטלי והוא ישן בסלון, מזה שהם לא עוסקים בשטיפת הרצפות כמה פעמים ביום, מהאוכל הרוסי ומחוסר העניין של המשפחה בטלויזיה ובטלנובלות ישראליות. כשהיא נכנסת בפעם הראשונה הביתה, היא רואה את הספריה העמוסה בספרים ומסיקה בגאוניותה: ״ספרים ברוסית! בטח גרה פה משפחה של רוסים״. מעניין אם סילבי היתה פעם בבית עם כל כך הרבה ספרים.
כשנכנסת המשפחה של נטלי- אחותה החד הורית, בתה, אמה ואחיינה, שאיתם גרה נטלי, תוקפת סילבי מייד- אצלנו הישראלים יש חום, לא כמו אצלכם. באוכל הרוסי שמוגש לה היא לא נוגעת. זה אוכל לבן, כמו שמגישים בבית חולים, היא אומרת את דעתה ללא שום טאקט. 
בבית השני, נטלי נבהלת מתפקיד המנקה והמבשלת שנחת עליה. האמת שכאן יש לי ביקורת על נטלי שלפי העריכה של הפרק נראה שבאמת לא הרבתה לעשות דברים בעצמה, כנראה מתוך ההרגל שאמא שלה עושה הכל בבית שלה בחולון, אבל עדיין הביקורת שלי הרבה יותר גדולה כלפי בן זוגה של סילבי, ארז, על היחס המשפיל שנתן לנטלי לאורך כל התקופה. על הדקות הראשונות של נטלי בבית משפחת מזרחי, ארז לא הבין איך היא לא מתקתקת חביתות, גבינות, סלט ירקות ולחמניות על השולחן לארוחת ערב. איך אישה יכולה ללכת לישון כשיש כלים בכיור ועוד. ככל שהזמן חלף נטלי ספגה ממנו המון השפלות ועלבונות כמו רוסיה מסריחה, עד שאת לא מנקה ומצחצחת את הבית אנחנו לא יוצאים לשום מקום, עקיצות בעניין היהדות ״המפוקפקת״ שלה (כשהוא מתפלל תפילת שחרית מול הטלויזיה הדולקת), והסתה של הבנות שלו נגדה כשהוא נותן להן ללבוש חולצות עם הדפסים שעליהן כתובים משפטים מעליבים נגד האמא המחליפה נטלי. עם כל האווירה הזאת, ארז מצפה שנטלי תהיה אישה אמיתית שתנקה, תבשל, תנקה ותבשל. 
בינתיים בחולון סילבי הולכת עם הבנות לקניות. אנחנו קונים את זה ואת זה ואת זה, מצביעה סילבי על שפע מוצרי המותרות שמשפחת בוסלוביץ׳ לא יכולה להרשות לעצמה. 
סילבי לא מבינה את המצב הכלכלי של המשפחה. היא טוענת אחר כך שגם מצבה הכלכלי קשה והיא עובדת קשה מאד למחייתה, אבל לעצמה היא לא קונה כלום כדי שיהיה לילדים (כן בטח מותק, ראינו לפני שנייה את ארון הבגדים שלך). סילבי לא מבינה שכל שקל חשוב אצל משפחת בוסלוביץ׳, כי אם יחסר, לא יהיה מי שידאג למשפחה הקטנה הזאת, שלא כמו אצל משפחת מזרחי הותיקה והענפה שיכולה להרשות לעצמה להיכנס למינוסים אדירים בבנק ותמיד יש לה אופציות לקומבינות.
אז סילביה וארז (אני לא מסוגלת להכניס את המילה ״יקרים״): כולי תקווה שאתם לא מייצגים את בני העדה הספרדית ושנטלי, לנה, אמא שלה והילדים דני ומיכל לא פוגשיםהרבה אנשים כמוכם בחיים שלהם. כולי תקווה שהילדים שלכם יצליחו להבין שיש תרבויות שונות מהתרבות הישראלית כפי שאתם הצגתם אותה. כולי תקווה שלפחות הילדים שלכם יבינו שלמרות שאתם מוחצנים ורועשים, חום ואהבה יכולים לבוא גם בדרכים מופנמות ושקטות יותר. כולי תקווה שעם כל הבזבוזים שלכם, אתם חוסכים כסף בצד להשכלה גבוהה של הילדים שלכם, ושתחנכו אותם לכבד את השונה ולא להתנשא עליו. אני מקווה שראיתם בטלויזיה אתמול את הכיעור שלכם כפי שהוא באמת והפקתם ממנו את הלקחים הנכונים, והשיעור הכי חשוב הוא שניקיון לא שווה כלום כל עוד הפה והמוח מלוכלכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה